MoH Infiltrator
Inne Gry MoH
Medal of Honor
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Underground
Zapowiedź
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Fighter Command
Zapowiedź

Sposoby nagrywania gry
Sposoby nagrywania gry

Jest kilka sposobów nagrywania tego, w jaki sposób prowadzimy rozgrywkę czy to Single Player czy też Multi Player w grach wykorzystujących Direct3D bądź też DirectDraw. Można je podzielić na programowe oraz sprzętowe.
Osobiście wolę programowe, gdyż jest mniej pracy związanej z osiągnięciem ostatecznego rezultatu, czyli posiadania gotowego filmu, którym możemy się "pochwalić" np. koledze, koleżance, rodzicom. Nagrywanie programowe jest związane z kosztem mocy obliczeniowej komputera, na którym gramy, bądź też przy pomocy którego nagrywamy.

Sprzętowe nagrywanie jest połączone ze sprzętem przystosowanym do nagrywania, czyli wykorzystujemy do tego popularny magnetowid VHS, bądź także inne zewnętrzne urządzenie stworzone właśnie z myślą o zapisywaniu obrazu i dźwięku.

Nagrywanie programowe podzieliłem na dwa sposoby:
  • FRAPS 2.0

  • Drugi komputer.


Natomiast nagrywanie sprzętowe to po prostu podłączenie magnetowidu do wyjścia TV-Out znajdującego się na karcie graficznej, wyjścia z karty dźwiękowej do wejścia audio w magnetowidzie i nagrywanie.

FRAPS 2.0



Możecie go ściągnąc ze strony www.fraps.com.

Screen 1: Okno główne programu FRAPS 2.0

Screen 2: Zakładka FPS. Ta część programu pozwala na ustawienie miejsca wyświetlania aktualnego FPS'a generowanego przez grę.

Screen 3: Zakładka MOVIES. W tym miejscu trochę objaśnię:

  • Folder to save movies in - katalog, w którym będą składowane pliki z nagranymi demami.

  • Video Capture Hotkey - klawisz, po naciśnięciu którego startujemy względnie zatrzymujemy nagrywanie dema.

  • Half-size, Full-size - nagrywanie z pełną/połową rozdzielczości wyświetlanego obrazu. Dla przykładu gramy w 800x600, to nagrywany obraz, przy Half-size to 400x300, jeżeli 1024x768 to mamy demo w rozdzielczości 512x384, itp., itd. Oszczędzamy w ten sposób trochę mocy obliczeniowej CPU i karty graficznej.

  • Record Sound - nagrywanie dźwięku z gry


Screen 4: Zakładka SCREENSHOTS - to zakładka poświęcona dla tych, którzy pragną robić screenshoty ze swojej gry.

Właściwe nagrywanie

Odpalamy FRAPSa, ustawiamy zadane FPS'y do nagrywania, włączamy swoją grę, w odpowiednim momencie wciskamy klawisz który odpowiada za start/stop nagrywania i... to wszystko! Prawda, że proste? :-)

Uwagi końcowe

Stawiacie sobie teraz pytanie - jaki sprzęt jest potrzebny do tego, by nagrać swoją grę w przyzwoitej rozdzielczości, przy dobrym fps'ie, jak mój komp ledwo generuje 50 fps???
Niestety odpowiedź nie jest kolorowa. Musisz posiadać naprawdę szybki dysk potrafiący zapisać przynajmniej 20 MB/s (Megabajtów / sekundę). Najlepsze do tego celu są macierze RAID 0 bądź także szybkie dyski o prędkości obrotowej 7.200 obr/min lub jeszcze szybsze - 10.000 obr/min, albo dyski na interfejsie SCSI. Niestety nie tylko dysk jest ważny - to tylko połowa sukcesu, bo coś jeszcze musi generować nam grafikę na ekranie. Karta graficzna musi być przynajmniej klasy GeForce3 Ti-200, bądź odpowiednik ATI Radeon 8500/9100 (niestety). Ilość informacji przepływającej pomiędzy procesorem graficznym (GPU), procesorem głównym (CPU), dyskiem twardym (HDD), jest tak ogromna, że aby sprostać temu zadaniu przy jeszcze komfortowej grze powinniśmy posiadać procesor rzędu AMD AthlonXP 1.7+.

Czyli podsumujmy:

  • AMD AthlonXP 1.7+ lub Intel Pentium 4

  • Przynajmniej 256MB RAM (mile widziane DDR/333MHz)

  • Karta graficzna GeForce 3 Ti-200 bądź ATI Radeon 8500/9100 (lub szybsza)
  • Dysk twardy o prędkości obrotowej przynajmniej 7.200 obr/min o prędkości zapisu powyżej 20 MB/s


Przy takiej konfiguracji powinniśmy komfortowo grać w rozdzielczości 800x600x32 i być w stanie nagrywać grę z prędkością 25 fps przy Full-size.

Drugi komputer

Nagrywanie za pomocą drugiego komputera jest tak samo "moco-żerne" jak w pierwszym przypadku, jednak tutaj musimy dysponować drugim komputerem! Założenie tego projektu jest takie, że pierwszy komputer daje nam obraz, czyli na nim normalnie w świecie sobie pogrywamy, a drugi komputer spełnia rolę magnetowidu (potrzebne wejście analogowe w drugim komputerze). Jest to o tyle kłopotliwe dla przeciętnego użytkownika, że owy użytkownik nie posiada drugiego komputera. Po krótce postaram się wyjaśnić sposób takiego nagrywania.

Wyróżnijmy na początku komputer - ojciec oraz komputer - syn. "Ojciec" to ten, na którym gramy, "syn" ten, który nagrywa. Przygotowanie tego duetu jest bardzo proste. Sprowadza się do takiej konfiguracji "ojca", by dawał on obraz na monitor ten sam na wyjście analogowe karty graficznej (TV-Out) - czyli popularne klonowanie obrazu ustawiane z poziomu sterowników w panelu sterowania. Wyjście analogowe łączymy z komputerem - synem, który jest wyposażony w odpowiednią kartę umożliwiającą wprowadzanie sygnału (dźwięk, obraz) do komputera w celu dalszej obróbki. Mowa tutaj o karcie TV bądź także o karcie graficznej wyposażonej w VIVO (Video-In, Video-Out). Syna konfigurujemy, jak się zapewne już domyślacie, tak jakbyśmy chcieli sobie zgrać jakiś program z TV. Ustawiamy paramtery nagrywania i do dzieła.

Nagrywanie sprzętowe

W tym przypadku nie musimy posiadać jakiegoś super-hiper komputera o nadzwyczajnej mocy obliczeniowej. Teoretycznie powinien sprostać temu zadaniu prawie każdy komputer, który po prostu "pociągnie" daną grę. Dlaczego prawie każdy? Otóż dlatego, że musi być wyposażony w wyjście TV-Out (Video-Out) oraz wejście TV-In (bądź też Video-In). Potrzebny nam również najzwyklejszy w świecie magnetowid (np. VHS).
Nagrywanie sprowadza się do podłączenia wyjścia (TV-Out, Video-Out) karty graficznej, bądź karty TV znajdującej się w komputerze do wejścia (TV-In, Video-In) w magnetowidzie. W komputerze ustawiamy (jak wyżej) klonowanie obrazu, a na magnetowidzie naciskamy Rec w odpowiednim momencie i gotowe.
Nagrany obraz wprowadzamy do komputera za pomocą wejścia na karcie graficznej (Video-In) bądź też karty TV, gdzie obraz poddajemy dalszej obróbce.

Więcej możecie się dowiedzieć pod adresem:
http://www.smapump.freeserve.co.uk/demos.htm Niestety strona jest w języku angielskim. Niedługo postaram się zamieścić "polską kopię" tejże strony.

Artykuł zawdzięczamy ZybeK (Seba)

Copyright by MoHCenter (C) 2010


Medal of Honor is a registered trademark and belongs to Electronic Arts inc.

Other trademarks are the property of their respective owners.


Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.


Electronic Arts Logo