MoH Infiltrator
Inne Gry MoH
Medal of Honor
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Underground
Zapowiedź
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Fighter Command
Zapowiedź

Kompresja Filmu
Kompresja filmu za pomocą VirtualDub
1) Wprowadzenie
2) Program VirtualDub, możliwości, funkcje programu
3) Kompresja - co powinniśmy wiedzieć?
4) Kompresja filmu
5) Różnice w trybach pracy DivX'a
6) Linki

Wprowadzenie

VirtualDub - jeden z najbardziej rozpowszechnionych programów służących do edycji klipów wideo. Dlaczego najpopularniejszy? Otóż dlatego, że jest on całkowicie darmowy (oparty na licencji GNU) oraz posiada bardzo dużo możliwości.
VDub obsługuje bardzo wiele formatów wideo. Na razie spotkałem się tylko z dwoma formatami, których VDub nie obsługuje, ponieważ nasz wspaniały M$ posiada jakieś tam papiery. Mowa tutaj o 'Windows Media Video' (*.wmv) oraz 'Advanced Streaming Format' (*.asf). Pozostałe to chleb powszedni dla VDub.

Zaoszczędzę teraz Wam troszkę czasu i zarzucę tutaj paroma linkami:
- Strona Domowa Virtual Dub'a,
- standardowa wersja programu: tutaj,
- VDub optymalizowany pod kątem P4: tutaj

Program VirtualDub, możliwości, funkcje programu


zym rysunku widać program. Przejrzysty interfejs użytkownika to klucz do stworzenia prostego w obsłudze programu, który kryje w sobie masę funkcji. Do podstawowych możliwości programu zaliczę... oczywiście obróbkę klipu! A co na nią się składa? Proszę bardzo zajrzeć do menu 'Video', tam się wszystko pokaże. Zmiana parametrów filmu, takich jak rozdzielczość, liczba wyświetlanych klatek na sekundę, dodawanie/usuwanie różnorakich filtrów, zmiana kompresora, palety barw... Wyliczać można (prawie) w nieskończoność. Największym "darem" dla VDub są właśnie owe filtry, za pomocą których VDub rozwija skrzydła i pokazuje zęby...

Nie sposób opisać jest tutaj wszystkich filtrów po kolei, gdyż zajęło by mi to sporo czasu, jak i również stworzenie tego w przejrzysty (i mały objętościowo) materiał sprawiłoby nie lada problem. Zatem, jeżeli chcesz się zapoznać ze wszystkimi filtrami programu to nie pozostaje nic innego, jak tylko metoda prób i błędów...

Kompresja - co powinniśmy wiedzieć?

Czym jest kompresja? - Kompresja jest to celowe zmniejszenie objętości danego materiału (danych). Uzyskujemy przez to jeden, lub kilka mniejszych plików, w których zawarta jest pierwotna informacja. Kompresje dzielimy na tzw. stratną i bezstratną. Bezstratna to taka, po zastosowaniu której, dane wejściowe nie różnią się niczym innym, jak tylko rozmiarem i sposobem zapisu danych w porównaniu do pierwowzoru (np. kompresja RAR, ZIP, LHA, ACE, itp.). Natomiast kompresja stratna polega na odpowiednim eliminowaniu części danych, dzięki któremu materiał staje się o wiele mniejszy, lecz uboższy w szczegóły, detale, których i tak przeciętny widz nie dostrzeże. Zachowana zostaje najistotniejsza część informacji. Ten rodzaj kompresji jest stosowany w popularnych formatach, takich jak: JPEG, MP3, DivX, MPEG.

Kompresja filmu


Z wybieramy z menu 'Video -> Compression...' i pokazuje się okno z wyborem kodeków, które są aktualnie zainstalowane w naszym systemie operacyjnym. Wybieramy ten, którym chcemy skompresować film (w moim przypadku 'DivX Pro 5.0.2 Codec') i naciskamy 'Configure' (lewy screen poniżej).


Screen prawy pokazuje konfiguracje wybranego kodeka. Nas teraz interesuje suwak nazwany 'Encoding Bitrate'. Ten suwak określa nam jakość filmu po kompresji. Im większy bitrate tym lepiej film wygląda (mniej artefaktów świadczących o dużej kompresji), lecz większy rozmiar poszczególnych klatek, a co za tym idzie, większy rozmiar całego filmu. Polecam ustawienie około tysiąca jednostek, gdyż takie ustawienie zawiera bardzo dobry stosunek jakość - rozmiar.
Po ustaleniu Bitrate, wybieramy z menu pozycje '2-pass, first pass', po czym klikamy OK i jeszcze raz OK. Zapisujemy (klawisz F7) film, zaznaczając opcję 'Don't run this job now; add it to job control so I can run it in batch mode.' (screen)


Wchodzimy z powrotem do 'Configure' (Video -> Comression -> Configure), ale tym razem tutaj już nic nie zmieniamy poza pozycją '2-pass, first pass', którą przestawiamy na '2-pass, second pass'. Znów OK, OK.

Czas na dźwięk. Wchodzimy do menu 'Audio -> Compression', wybieramy odpowiedni kodek (polecam 'DivX Audio' lub MPEG Layer-3'), rodzaj kompresji czyli jakość dźwięku. Zatwierdzamy nasz wybór klawiszem OK.


Ponownie zapisujemy 'Save As AVI' (klawisz F7), nadajemy nazwę inną niż w pierwszym procesie zapisu, zaznaczamy znów opcję 'Don't run this job now...' i klikamy 'Zapisz'

Teraz następuje najważniejszy moment. Wciskamy klawisz F4 (lub z menu: File --> Job Control) i ukazuje się nam okno 'job control'.


Klikamy klawisz 'start' i film zaczyna się kompresować. To wszystko - proste nieprawdaż?

Różnice w trybach pracy DivX'a

Opisany sposób kompresji jest dwuczęściowy. Przy pierwszym przejściu (2-pass, first pass) kompresor zbiera różnorakie informacje na temat zmian scen i zapisuje je (domyślnie) do pliku 'divx.log'. Plik ten powstaje równocześnie z pierwszym plikiem o wcześniej nadanej nazwie (mylnie posiada on rozszerzenie *.AVI, gdyż nie jest to klip wideo). Jest on "pomocą" dla kodeka przy drugim przejściu (2-pass, second pass), w którym następuje już właściwa kompresja i zapis filmu do pliku, który później możemy oglądnąć dowolnym odtwarzaczem (np. Windows Media Player).
Ten sposób kompresji umożliwia stworzenie mniejszego pliku o tej samej jakości, niż przy pozostałych sposobach kompresji DivX'em. Płaci się za to dwa razy dłuższym czasem kompresji. Cóż - coś za coś. Moim zdaniem warto poświęcić ten czas, by nasz klip był naprawdę dopieszczony.

Jak pamiętacie w poprzednim poradniku dotyczącym zgrywania tego, co widzimy na ekranie monitora, polecałem Wam wybór '1-pass quality - based'. Ten najlepiej sprawdza się przy nagrywaniu materiału, który zamierzamy później poddać obróbce (kompresji). Kolejny, o nazwie '1-pass', jest jedno przejściowym kompresorem, tak jak tutaj opisany tryb dwu przejściowy, jednak nie polecam stosowania jego do kompresji długich filmów, gdyż jego rozmiar i jakość (w porównaniu do trybu dwu przejściowego) będzie naprawdę mizerna.

Linki

Poniżej zamieszczam kilka przydatnych linków do stron związanych z tematyką artykułu.

- Standardy kompresji
- www.divx.pl
- www.divx-digest.com
- divx.own.pl
- www.divxgaleria.republika.pl

Zybek

Copyright by MoHCenter (C) 2010


Medal of Honor is a registered trademark and belongs to Electronic Arts inc.

Other trademarks are the property of their respective owners.


Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.


Electronic Arts Logo