MoH Infiltrator
Inne Gry MoH
Medal of Honor
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Underground
Zapowiedź
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Fighter Command
Zapowiedź

Forma, czyli...
Forma, czyli stan sprawności fizycznej i/lub psychicznej człowieka.

Wielu z grających (w tym piszący ten tekst) w Medal of Honor lub inne gry wymagające rywalizacji z ludźmi doświadcza nagłych spadków i wzlotów formy. Często mówi się o graczu Xxx, że wymiata na FFA a gdy przychodzi do grania CW idzie mu o wiele gorzej. To samo z klanami, które grają bardzo dobrze przez Internet a nie liczą się zupełnie na turniejach lanowych. Jak łatwo się domyślić, za ten stan rzeczy odpowiedzialna jest psychika graczy a także naturalny cykl spadków i wzlotów formy fizycznej, psychicznej i emocjonalnej ludzkiego ciała. W dalszej części tekstu postaram się dać kilka wskazówek jak można pracować nad formą oraz jak ćwiczyć swoje psychiczne umiejętności potrzebne do grania na wysokim poziomie.

Wygrana to jeden z głównych celów w rywalizacji sportowej. Żeby wygrywać należy utrzymywać formę na wysokim poziomie, okazuje się, że pewne techniki psychologiczne pomagają w osiąganiu maksymalnej sprawności oraz przeciwdziałają jej wahaniom.

Szczęście powstaje wtedy, gdy nadarza się okazja aby zrealizować założenia

Budowanie pewności siebie


Pewność siebie, czyli realistyczna nadzieja na osiągnięcie sukcesu. W czasie meczu doświadczamy częstych zmian poziomu pewności siebie. Zazwyczaj wzrasta ona przy dobrej akcji indywidualnej lub całego zespołu, spada, gdy przegrywamy rundę, która była bliska wygranej. Jak gracz może zminimalizować jej spadki?

  • Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę z tego, że pewność siebie można kontrolować. Tracimy pewność siebie nie dlatego, że przeciwnik nam ją odebrał, ale dlatego, że przestajemy wierzyć w wygraną. Oczywiście kształtowanie pewności siebie nie jest łatwe, zazwyczaj przychodzi ona z wiekiem i doświadczeniem gracza.

  • Należy zasiewać w sobie pozytywne myślenie, przykład: rozgrzewka przed meczem, nic ci nie wychodzi, nie możesz zabić przeciwnika z 0,5 metra. Dobry gracz pomyśli sobie, że zachowuje siły na mecz, gracza niepewnego atakują negatywne myśli i emocje. Z drugiej strony, jeśli rozgrzewka idzie wspaniale, gracz pewny siebie wierzy, że będzie kontynuował dobrą passę na meczu. Podsumowując, należy uczyć się utrzymywać stałą pewność siebie bez względu na wynik meczu.

  • Gracz musi wierzyć, że jego ogólne umiejętności są lepsze od umiejętności przeciwnika. Tylko wtedy może wygrywać sytuacje 1 na 1, 1 na 2 lub nawet 1 na 3.

  • Nie można zbytnio emocjonować się meczem lub grą, presja na wynik staje się wtedy trudna do zniesienia i może paraliżować.

  • Ważne jest skupienie się na aktualnej grze, nie warto myśleć o porażkach w przeszłości czy złej poprzedniej rundzie. Każdy dzień przynosi nowe okazje do wygranej.

  • Trzeba otaczać się ludźmi z pozytywnym nastawieniem do życia i grania, nic tak nie deprymuje jak mający o wszystko pretensję kolega z drużyny.

  • Powinno się oglądać demka profesjonalnych graczy obserwując ich reakcje na niepomyślne wydarzenia. Czy gracz taki załamuje się po kilku złych akcjach? Czy zawsze idzie mu bardzo dobrze w meczu? Pozwoli to zauważyć, że nawet najlepszym zdarzają się wpadki. To, co odróżnia ich od amatorów, to sposoby reakcji na te negatywne zdarzenia.

    Ustalanie celów


    Cele to coś, co chcemy osiągnąć, pomagają skierować naszą energię w dobrą stronę. Takie działanie redukuje niepokój oraz poprawia pewność siebie i motywacje. Oto kilka zasad jak poprawnie ustalać swoje cele:

  • Precyzyjnie wyrażaj myśli, tak aby postępy były mierzalne.
  • Postaw sobie date ukończenia celu.
  • Cel powinien być trudny, ale jego wykonanie musi być realne.
  • Ustalaj cele długookresowe oraz krótkookresowe.
  • Unikaj negatywów i zaprzeczeń w układaniu celu, zamiast pisać „nie będę grał źle” powinieneś napisać „będę grał dobrze”
  • Przyjmij priorytety, określ, które cele są ważniejsze od innych.
  • Zapisuj cele, unikniesz pomyłek.
  • Planuj działania a nie wyniki.

    Panowanie nad stresem


    Według H.Selye’go, twórcy pojęcia stresu, jest on niespecyficzną reakcją organizmu na wszelkie stawiane mu wymagania. Wymagania mogą mieć swoje źródło w otoczeniu lub w nas samych. Człowiek doświadcza nieustannie stresu, co jest zupełnie naturalne. Nie należy go unikać, ważne jest natomiast to, na ile potrafimy radzić sobie z odczuwalnym napięciem, jaki jest jego wpływ na jakość naszego funkcjonowania. Istnieje wiele technik psychologicznych pomagających graczom w odbiorze i kontrolowaniu reakcji w sytuacjach stresowych. Po pierwsze należy wykształcić w sobie nawyk eliminacji negatywnych myśli i zastępowania ich pozytywnymi. Po drugie, ważne jest czy umiemy odpoczywać i relaksować się. Więcej o panowaniu nad stresem można poczytać np. w Internecie.

    Wizualizacja i imaginacja


    Wizualizacja to umiejętność korzystania z wyobraźni - tak, aby przywołane obrazy stały się rzeczywistością. Wizualizacja zrobiła ogromną karierę w świecie sportu. Zawodnik trenujący skoki wzwyż przed skokiem intensywnie wyobraża sobie każdy element skoku i dopiero po takim mentalnym treningu skacze w rzeczywistości. Dobra wizualizacja powinna być poprzedzona relaksem, musi stymulować jak największy obszar świadomości, czyli obraz, dźwięk, dotyk, odczucia ciała, myśli a nawet zapach. Wizualizacja może pomóc w wykształceniu się właściwych nawyków podczas gry.

    Motywacja


    Kilka faktów: mężczyźni bardziej niż kobiety skupiają się na osiągnięciu wygranej i na samej rywalizacji, z drugiej strony kobiety są lepiej zorientowane na samą rozgrywkę. Elita sportowców wydaje się być mocno zorientowana na wygraną i na poprawę gry równocześnie. Mniej doświadczeni sportowcy już nie. Motywację można podzielić na wewnętrzna i zewnętrzną. Wewnętrzna to na przykład duma i satysfakcja, zewnętrzna to pieniądze i zainteresowanie obserwujących. Poprawa motywacji to bardzo indywidualna sprawa, niektórzy są bardzo zmotywowani wewnętrznie do gry a inni potrzebują wpływu środowiska. Należy uważać by nie wpaść w pułapkę, gdy jesteśmy zmotywowani do grania dla innych bardziej niż dla siebie i gdy wynik jest dla nas tak ważny, że zaczyna nas paraliżować strach przed porażką.

    Czynniki poza sportowe


    Całą wiedzę o powyższych technikach psychologicznych można oczywiście wykorzystać w innych sytuacjach wymagających rywalizacji jak i w codziennym życiu. Stres szkolny i akademicki, relacje międzyludzkie, konflikty rodzinne, problemy finansowe, wszystko to dotyka wielu z nas od czasu do czasu i wpływa na naszą formę.

    Wpływ rytmu zegara biologicznego


    Badania wskazują na to, że nasze ciało i umysł podlegają nieustannym wahaniom sprawności. Człowiek maksymalną formę osiąga w środku tygodnia, następnie spada ona w weekend by w poniedziałek osiągnąć minimum. Dlatego na przykład produkcja obuwia pochodząca z pierwszych godzin poniedziałkowych ma najwięcej braków. W czasie dnia największa sprawność przypada w godz. 9-11, zaś najmniejsza w godz. 14-16. Wpływ na ten stan rzeczy mają ruchy słońca i księżyca. W praktyce nie powinno się liczyć na dobrą grę np. w poniedziałek o godzinie 14. Tak samo należy zarządzać tak treningiem, żeby najbardziej intensywne gry przypadały na najlepszą sprawność organizmu. Ponadto okazuje się, że najlepiej gra się o tych godzinach, w których mieliśmy treningi. Czyli jeśli Clan War masz o godzinie 20, trenować powinieneś w innych dniach o tej samej godzinie.

    Wrodzony talent a forma


    Niestety talent to rzecz wrodzona. Okazuje się, że część ludzi lepiej radzi sobie w sytuacjach takich jak rywalizacja. Około 7% ludzi radzi sobie bardzo dobrze w sytuacjach stresowych. Jest tylko 2-3% szans na to, że zagrają oni poniżej swojej aktualnej formy. 51% ludzi radzi sobie dobrze ze stresem. Możliwość gry u nich, poniżej swoich możliwości waha się pomiędzy 20% a 25%. 36% sportowców ma 40% szans na grę poniżej aktualnej formy. Zostaje 6% „wybrańców” których ryzyko złej gry to aż 70%!

    Podobnie jest z mobilizacją do dobrej gry i pewnością siebie w czasie meczu.


    Oczywiście temat formy jest dużo bardziej rozległy. Dorosły sport już dawno temu rozpracował te i wiele innych spraw z nim związanych. W powyższym artykuliku starałem się zwrócić uwagę na najważniejsze rzeczy. Jeśli drogi czytelniku zainteresowałeś się tym tematem to polecam poczytać jeszcze o roli trenera sportowego, systemie kar i nagród, nowoczesnym cyklu treningowym, roli lidera w grach zespołowych, ćwiczeniach umysłu, rozwoju psychicznym i emocjonalnym.

    From aie.pl by brat_DuDman

    Remix by inf3rno
  • Copyright by MoHCenter (C) 2010


    Medal of Honor is a registered trademark and belongs to Electronic Arts inc.

    Other trademarks are the property of their respective owners.


    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2019 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.


    Electronic Arts Logo