MoH Infiltrator
Inne Gry MoH
Medal of Honor
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Underground
Zapowiedź
Kody
Arty
Soundtrack

MoH Fighter Command
Zapowiedź

Recenzja Medal of Honor - Tryb Wieloosobowy


Recenzja - Tryb Wieloosobowy


Zwlekałem z pisaniem recenzji trybu wieloosobowego, niby mam już wygrane ponad 24h i znam wszystkie mapy i rozgrywki… ale i tak nie potrafię się określić.

Zacznę od jednej kwestii – nie będzie to recenzje w stylu większości (głównie polskich) mediów które każdy najmniejszy szczegół potrafiły opisać z jakiej gry pochodzi, czy to z Battlefield Bad Company 2 czy to z Call of Duty: Modern Warfare 2 – nazwy tych gier raczej zbyt często nie pojawią się w tej recenzji.



We wstępie pasuje napisać podstawowe i najważniejsze informacje, więc: Tryb wieloosobowy Medal of Honor został stworzony przez Szwedzkie studio DICE które jest odpowiedzialne za serie takich gier jak Battlefield i Mirrors Edge. Głównym studiem odpowiedzialnym za cały produkt jest Danger Close – studio które powstały na fundamentach EA Los Angeles – czyli firmy która od 1999 roku tworzy całą serie Medal of Honor. Należy także podkreślić, że najnowsza gra Medal of Honor jest najprawdopodobniej pierwszą grą która opiera się o dwa silniki: tryb kampanii (tworzony przez Danger Close) opiera się o Unreal Engine 3 natomiast tryb wieloosobowy (tworzony przez DICE) o Forstbite 1.5 i można to zauważyć na każdym kroku: inna grafika, inne tekstury, inny system strzelania, inny system trafień i wiele innych.

Jaki jest multiplayer i co w nim jest.

Tryb wieloosobowy w Medal of Honor to dwie strony konfliktu: OPFOR – czyli talibowie, oraz Koalicja – czyli wojska USA. Obie strony są przedstawione bardzo realistycznie, głównie postacie OPFORu sprawiają wrażenie niemal wyjętych z Afganistanu. Na każdą stronę w grze przypada 3 klasy: Szturmowiec – jest wyposażony w ciężką broń, posiada granaty dymne oraz granatnik. Komandos – spec od walki w zwarciu, posiada najlepszą broń na krótkie odległości, granaty oraz wyrzutnie pocisków. Snajper – oprócz karabinu wyborowego posiada również C4 oraz kilka granatów. Wszystkie 3 klasy możemy wymaksować do 15 poziomu, każda klasa jest wspólna dla obu stron jeśli chodzi o wbijanie poziomów. Każdy poziom zawsze nam coś odblokowuje, począwszy od tłumików, celowników kończąc na dodatkowym granacie lub magazynku.



No właśnie, co z tymi poziomami? Czy 15 lewelów to tak mało? Czy w dzisiejszych grach FPS muszą być poziomy aby gracz musiał mieć jakiś cel w graniu? Trudne pytania, w starszych grach nie było poziomów ani klas, serwery były pełne a na niektóre nie szło wejść nawet przez kilka godzin. Jeszcze przed wydaniem Medal of Honor twórcy podkreślali, że ta gra nie ma być swego rodzaju grą mmorpg gdzie trzeba kilku tygodni na osiągnięcie wszystkich poziomów i odblokowanie wszystkich broni. Medal of Honor to gra w której po kilkugodzinnej zabawie jesteśmy w stanie pograć każdą bronią i każdy gracz bardzo szybko jest równy innym graczom, nie ważne ile ma już wygranych godzin czy dni – liczą się tylko umiejętności i znajomość map.

Dodatki do broni – co to jest z czymś się to je? Każda broń posiada 3 sloty na ulepszenia: szyna, lufa, baza. Poprzez wbijanie poziomów odblokowujemy np. kolimator który zwiększa celność, tłumik który powoduje, że nie widać nas na radarze podczas gdy strzelamy czy amunicje grzybkującą która zadaje dodatkowe obrażenia kosztem celności.



Oto w jakie tryby możemy bawić się w Medal of Honor:

Szturm Drużynowy – jest to typowy TDM.

Kontrola Sektoru – na każdej mapie w tym trybie rozstawione jest 3 flagi, drużyna która utrzyma jak najwięcej flag jak najdłużej wygrywa.

Atak na Cel – Bardzo szybki tryb, jedna runda trwa tylko 5 minut. Na mapie rozlokowane są dwie stacje nadawcze, wojska koalicji muszą bronić natomiast jednostki OPFORu mają za zadanie zniszczenie oba cele.

Misja Bojowa – jeden z wolniejszych trybów w Medal of Honor z największymi mapami. Każda mapa ma tzw. ruchomy front. Wojska koalicji mają za zadanie zniszczyć kilka celi jeden po drugim idąc w głąb mapy, wojska talibów musza zatrzymać nacierające siły aliantów.

Eliminacja – Darmowy tryb dostępny po pobraniu dodatkowego patcha. Tryb troche przypomina Objective z Medal of Honor Allied Assault. Każdy gracz ma tylko jedno ‘życie’, nie ma odradzania, mapy są małe I ciasne, gra jest dosyć szybka I trwa z reguły 3-4 minuty.

Gorąca Strefa – Pierwszy tryb w formie płatnego DLC. W centralnej części mapy znajduje się jedna flaga. Obie strony konfliktu muszą walczyć o utrzymanie jednego miejsca na mapie.

Tak więc podsumowanie trybów już za nami! Co z mapami? Mapy są ciekawe, jednak dosyć małe, taka jest specyfika tej gry. Duża większość map położonych jest w miastach, wsiach czy obozach, więc mamy do czynienia z grą w ciasnych budynkach, ulicach czy kanałach. Mapy z trybu Misja Bojowa położone są natomiast na bardziej otwartych obszarach jak góry, przełęcze czy lotniska. Nazwy map brzmią jednak znajomo.. Prowincja Kunar, Bazar Kandahar, Miasto Garmzir czy Ruiny Kabulu – większość z tych nazw możemy spotkać w wieczornych wydaniach Faktów czy Wiadomości, która podają najnowsze informacje o konflikcie w Afganistanie.



Teraz czas przyjrzeć się punktom umiejętności. Co to takiego i z czym to się je? W pierwszej chwili trudno się zorientować na czym to polega i jak tam naprawdę działa. Punkty umiejętności określają nasze umiejętności – niby proste. Na nasze punkty mają wpływ szereg rzeczy jakie wykonujemy podczas gry na rankingowych serwera. Wpływ na dodatnie punkty mają np. efektywność, poruszanie się po mapie, czy kampimy czy ciągle atakujemy, czy zdobywamy cele, jakich broni używamy w celu zabicia wroga (podstawowych czy dodatkowych) a także jaka jest nasza celność i zapewne kilka innych rzeczy. Szczegóły związane z takimi systemami punktacji z reguły nie są ujawniane przez producentów gry, dlatego możemy się jedynie domyślać jak to wszystko działa. W pierwszych naszych grach będzie zdobywać po +60 czy nawet +200 punktów, po pewnym czasie będzie to coraz mniej i mniej aż się ustatkuje np. na poziomie 2600. Za następne gry jakie będziemy rozgrywać będziemy dostawać +10 punktów lub ujemne.


Podsumowanie

Tryb wieloosobowym w Medal of Honor nie jest dla mass i na pewno nie jest dla ludzi którzy uwielbiają serie Call of Duty. MoH to specyficzny multiplayer, wychodzący trochę poza dzisiejsze standardy czy koncepcje. Tryb ten miał być głównie skierowany w kierunku umiejętności gracza i tak chyba jest. Gracz nie jest ograniczany przez to, że nie wbił 50 poziomy czy nie odblokował szeregu ulepszeń do swojej broni. Po kilku godzinach rozgrywki jesteśmy równi z innymi i jedyną rzeczą jaka nas ogranicza to jest nasz refleks i umiejętności grania. Cała gra jest szybka, trzeba szybko myśleć, szybko strzelać, nie ma czasu na zastanawianie się czy jakieś wybory, od początku musimy znać nasz cel na danej mapie. Po wypuszczeniu łatki 1.2 gra jest bardziej zbalansowana, jest mniej snajperów na których tak dużo osób narzekało. Tryb wieloosobowy przez jednych jest kochany przez innych znienawidzony, jest nowy.. jest kolejnym nowym trybem wieloosobowym w kolejnej grze Medal of Honor. Nie jest to Medal of Honor Airborne – z dużymi mapami i taktycznymi rozgrywkami, nie jest to też Medal of Honor Pacific Assault – z fajnym klimatem i ogromnymi mapami gdzie wroga szukało się kilka minut. Niektórzy mogą narzekać na małą ilość sprzętu do strzelania, gra stara się jednak być realstyczna, co za tym idzie – nie mamy 50-100 rodzajów broni, a jedynie te pukawki które są używane w działaniach wojennych w Afganistanie.

Na pewni nie każdy doceni tryb wieloosobowy w Medal of Honor. Mam wrażenie, że ta gra jest bardziej skierowana do graczy dojrzałych którzy bardziej stawiają na realizm i klimat niż na ilość i różne fajerwerki.


Farkaz

Copyright by MoHCenter (C) 2010


Medal of Honor is a registered trademark and belongs to Electronic Arts inc.

Other trademarks are the property of their respective owners.


Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.


Electronic Arts Logo